آمونیاک

پروژه آمونیاک
دسته بندی بانک اطلاعات
بازدید ها 2
فرمت فایل docx
حجم فایل 134 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 70
آمونیاک

فروشنده فایل

کد کاربری 3230
کاربر

مهندس علی اکبر احمدی دشتی در سال 1334 در آبادان به دنیا آمد. وی در سال 1353 در رشته مهندسی مکانیک در دانشکده نفت آبادان مشغول به تحصیل شد و در سال 1354 به استخدام شرکت نفت درآمد. مهندس دشتی طی سال های گذشته در سمت های بازرسی فنی پالایشگاه آبادان، بازرس واحدهای تولیدی طرح گسترش پتروشیمی شیراز، رئیس بازرسی فنی واحدهای تولیدی پتروشیمی شیراز، رئیس مهندسی عمومی پتروشیمی شیراز، معاون خدمات فنی پتروشیمی شیراز، معاون مجتمع پتروشیمی خراسان، رئیس مجتمع پتروشیمی خراسان و رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی پتروشیمی خراسان خدمت کرده است. مهندس احمدی دشتی در 31 شهریورماه 1383 به سمت رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی پتروشیمی رازی منصوب شد.

هدف از تاسیس مجتمع پتروشیمی رازی چه بوده است و در حال حاضر چه هدفی را دنبال می کند؟

مجتمع پتروشیمی رازی با هدف تولید کودهای شیمیایی اوره و دی آمونیوم فسفات و مواد شیمیایی مورد مصرف این کود ها در سال 1349 احداث شده است. در سال های اخیر در راستای افزایش تولید ودستیابی به ظرفیت اسمی واحدها و همچنین توسعه صادرات برون مرزی پروژه هایی برای رسیدن به این اهداف تعریف و در دست اجرا قرار گرفته است.

محصولات تولیدی مجتمع چیست و با چه ظرفیتی تولید می شود؟

مجتمع پتروشیمی رازی محصولات متنوعی را تولید می کند. ظرفیت اسمی اهم محصولات تولیدی این مجتمع، سالانه عبارتند از: آمونیاک 660 هزار تن، کودهای شیمیایی اوره 784 هزار تن، اسیدسولفوریک 627 هزار تن، اسید فسفریک 255 هزار تن، D.A.P 450 هزار تن و گوگرد 508 هزار تن،مجموع ظرفیت اسمی تولید مجتمع سالانه 3 میلیون و 284 هزار تن است.
لازم به ذکر است مجتمع پتروشیمی رازی به عنوان دومین قطب صنعت پتروشیمی کشور در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده آمونیاک و کودهای شیمیایی در کشور است. در این مجتمع سالانه بیش ازیک میلیون تن کودهای شیمیایی اوره و دیآمونیوم فسفات تولید و به منابع مصرف در کشور صادرمی شود. هم اکنون نیز کود اوره با روش جدید دانه بندی اوره (اوره گرانول) در برنامه صادرات مجتمع به خارج از کشور قرار گرفته است.


آیا طراحی در خصوص ارتقای ظرفیت و یا تولید محصول جدیدی در دست دارید؟

بله، از آنجا که مجتمع پتروشیمی رازی از مجتمع های قدیمی در صنعت پتروشیمی است، لذا با توجه به قدمت آن نیازمند اجرای پروژه های بازسازی و نوسازی در کلیه واحدهای تولیدی آن می باشد. درهمین راستا بخش عظیمی از توان و انرژی مدیریت و کارکنان هم زمان با تولید، مصروف پروژه ها می شود. تاکنون اکثر واحدهای این شرکت با هدف امکان بهره برداری مطمئن در سال های آتی در دستورکار شرکت قرار گرفته اند که در این رابطه بازسازی و نوسازی و افزایش ظرفیت تولید واحد اوره شماره 2تا سقف 1800 تن در روز در حال اجراست و شرکت طرف قرارداد به نام «تکنی مونت متولی» مجری امورمهندسی و خدمات خرید این پروژه بوده و در حال حاضر 35 درصد عملیات آن به پیش رفته است و براساس زمان پیشبینی شده، پروژه مذکور در اوایل سال 84 به بهره برداری خواهد رسید.

پروژه آمونیاک سوم (آمونیاک جدید) این مجتمع بر حسب پتانسیل های بالقوه در پتروشیمی رازی باظرفیت 2050 تن در روز مختص صادرات برون مرزی است که توسط شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی در حال انجام است.

طرح آمونیاک سوم پتروشیمی رازی در حال حاضر 35 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در برنامه است که اواخر سال 1383 مورد بهره برداری قرار گیرد.

احداث واحد جدید اسید فسفریک توسط شرکت ایران فسفات و پروژه های بازسازی و نوسازی واحد فعلی اسید فسفریک و واحدهای دی آمونیوم فسفات، تصفیه گاز و همچنین خرید و نصب دیگ های مولد بخار شماره 8 و 9 و توربین بخاری برق شماره 3 از جمله پروژه های مهمی هستند که دردستور کار این شرکت قرار گرفته اند.


آخرین طرح های اجرا شده در مجتمع چیست و چه مشخصات فنی و مالی دارد؟
طرحهای متعددی با اهداف افزایش تولید و کاهش ضایعات زیست محیطی در پتروشیمی رازی به ثمر رسیده اند و آخرین پروژه ها عبارتند از:
راه اندازی اولین واحد اوره گرانول در کشور با ظرفیت 1800 تن در روز جهت مصارف داخلی وصادرات این محصول، احداث واحد جدید تصفیه خانه بهداشتی در جنوب شرق مجتمع به منظوراجرای تعهدات زیست محیطی، راه اندازی ساختمان جدید اداری جهت متمرکز شدن واحدهای خدمات فنی در سطح مجتمع، توسعه فضای سبز به میزان ده هکتار در سطح مجتمع که خوشبختانه تمام این پروژه ها به بهره برداری رسیده اند.

نحوه تامین سرمایه اجرای طرح های مجتمع از چه منابعی و چگونه بوده است؟

سرمایه گذاری جهت طرح های جدید از طریق منابع داخل شرکت تامین اعتبار شده و با توجه به رعایت مقررات و آیین نامه های کمیسیون معاملات نفت از طریق مناقصه های بین المللی و یا داخلی،شرکت های مجری به صورت پیمانکار انتخاب می شوند.


خوراک های مصرفی مجتمع از کجا و به چه میزان تامین می شود؟

خوراک عمده کارخانه های پتروشیمی رازی گاز ترش است که از شش حلقه چاه گازی واقع در مسجدسلیمان استحصال شده و پس از نم زدایی در این منطقه توسط خط لوله ای به مسافت 174 کیلومتر به واحدهای پالایش گاز در مجتمع انتقال داده می شود. وجه تمایز این قطب مهم تولیدی با سایرمجتمع های پتروشیمی در کشور داشتن مسئولیت خطیر استخراج، بهره برداری و گازرسانی این خوراک است که روزانه با ظرفیت 220 میلیون فوت مکعب از مسجدسلیمان تا واحدهای مجتمع در جریان بوده و از این رهگذر روزانه حدود 10 هزار تن فراورده های پتروشیمی و شیمیایی تولید می شود و از طرف دیگر خدمات قابل ملاحظه ای نیز به محیط زیست در منطقه مسجدسلیمان ارائه می شود. خوراک دوم مجتمع جهت تولید اسید فسفریک، خاک فسفات (فسفات کلسیم) است که قبلاً از خاک ایالت فلوریدای آمریکا تامین می شد اما بعد از قطع رابطه با این کشور، از کشورهای آفریقایی نظیر اردن، مراکش و تونس از طریق اسکله های اختصاصی وارد مجتمع می گردد.


محصولات تولیدی مجتمع در چه صنایعی کاربرد دارد؟

محصولات تولیدی مجتمع پتروشیمی رازی کاربردهای گوناگونی دارند که اهم آنها عبارتند از:

گوگرد جهت تولید کبریت سازی، کودها، مصارف دارویی، لاستیک سازی، ضدقارچ های گیاهی وعایق های الکتریکی. اسید سولفوریک جهت تولید کودهای شیمیایی، باطری سازی، رنگ سازی،مهمات سازی، تولید مس و دیگر اسیدها. اسید فسفریک جهت تولید ترکیبات کلسیم دار (صنایع غذایی-دارویی-خمیردندان) ترکیبات سدیم (تری پلی فسفات) و انواع ترکیبات جانبی شیمیایی.آمونیاک جهت تولید کودهای شیمیایی، اسید نیتریک، حشره کش ها، مهمات سازی، سردخانه ها ومصارف دارویی. کود شیمیایی اوره جهت تولیدات کشاورزی (گیاهان ساقه ای) و کارخانه های ملامین سازی و کودشیمیایی دی آمونیوم فسفات جهت مصارف کشاورزی (گیاهان ریشه ای).


کدامیک از محصولات مجتمع و به چه میزان به خارج از کشور صادر می شود؟

محصولات صادراتی مجتمع پتروشیمی رازی در سال 1382 عبارت بودند از: آمونیاک 158 هزار تن،اسید سولفوریک 49 هزار تن، کود اوره گرانول و پریل 63 هزار تن و گوگرد گرانول بیش از 320 هزار تن ودر برنامه است که در سال 1383 ارقام فوق افزایش یافته و کود گرانول اوره به میزان 170 هزار تن صادرشود.


ارزش محصولات تولیدی مجتمع به چه میزان است؟

بر اساس آمار استخراج شده ارزش محصولات تولیدی پتروشیمی رازی در پایان سال 1382 به میزان967 میلیارد ریال بوده است.

در زمینه ایمنی و محیط زیست، مجتمع پتروشیمی رازی چه اقداماتی انجام داده است؟

بر اساس الزامات زیست محیطی که دستاورد اخذ گواهینامه ایزو 14001 و 18001 (OHSAS)است، این مجتمع کلیه برنامه های ایمنی و زیست محیطی خود را در جهت بهبود مستمر آرایش داده وجهت نیل به این هدف برنامه هایی را در قالب پروژه های بزرگ و کوچک تعریف کرده است. در این خصوص میتوان به این موارد اشاره کرد.

- در بخش محیط زیست: اندازه گیری گازهای خروجی از فرایندهای مختلف و همچنین سنجش کیفیت هوای محیط کارخانه دوبار در سال توسط شرکت مهندسی معتبر انجام و نتایج توسط کارشناسان مجتمع مورد بررسی و آنالیز قرار می گیرد و در مواردی که انحرافی از حدود استاندارد مشاهده گردد برنامه ای جهت کاهش آلاینده مزبور تعریف و به مورد اجرا گذاشته می شود. در بخش پساب، در سال گذشته مجتمع موفق به جمع آوری پساب های غیر بهداشتی با احداث تصفیه خانه و راه اندازی آن شده است. در بخش پساب شیمیایی، ضمن کنترل میزان آلاینده ها توسط آزمایشگاه معتمد (قابل قبول سازمان محیط زیست و مجتمع) برای کاهش موارد بیشتر از حد مجاز، پروژه هایی تعریف شده است تاآلاینده های منابع تولید کنترل شود. همچنین برنامه ای قابل دسترس و اقتصادی برای احداث تصفیه خانه شیمیایی در دست تهیه و اجراست.

- - در بخش جامدات: کلیه موارد آلاینده جامد تحت کنترل مجتمع بوده و تا نهایی شدن بحث(LANDFILL) در مجتمع نگهداری می شود که عمده این موارد کاتالیست های مستعمل واحدهای تولیدی هستند. در بخش ایمنی، ضمن اشاعه فرهنگ ایمنی در بین کارکنان رسمی و پیمانکار با ارائه آموزش های لازم و نصب تابلوهای هشداردهنده و پیام های آموزشی در جهت هر چه ایمن سازی محیط کار جهت کارکنان این امر به صورت مستمر انجام می شود.

فعالیت های آموزشی مجتمع چگونه است و در سال گذشته چه تعداد از کارکنان آموزش دیده اند؟

اداره آموزش مجتمع پتروشیمی رازی بر اساس نیازهای آموزشی کارکنان در ابتدای هر سال تقویم آموزشی تهیه و با همکاری مراکز آموزشی درون سازمان و خارج از سازمان برگزار می کند.

در سال گذشته این اداره دوره های فنی تخصصی، مدیریتی، رایانه و زبان و دوره های فنی و حرفه ای جهت کارکنان زیر دیپلم که در مجموع 4702 نفر برابر با 76560 نفرساعت آموزشی بود را برگزار کرده است.


ویژگی های مجتمع پتروشیمی رازی چیست؟

با توجه به قدمت این مجتمع و خسارات ناشی از دوران دفاع مقدس، پروژه های مهم بهینه سازی واحدهای تولیدی در زمینه بازسازی و نوسازی واحدها همراه با نصب سیستم های جدید کنترل به انجام رسیده است. احداث و به ثمر رسیدن واحدهای جدیدی چون، واحد دانه بندی گوگرد (آخرین پدیده تولید گوگرد در دنیا)، واحد جدید گرانول اوره برای اولین بار در کشور، واحد تفکیک مایعات گازی،توسعه واحد اوره شماره یک و احداث واحدهای جدید زلال کننده آب خام و تصفیه آب صنعتی ازاقدامات ارزنده ای بود که موجب احیای این مجتمع قدیمی بر اساس سیستم های جدید تولید و بر وفق استانداردهای زیست محیطی شد. جایگاه این مجتمع مهم تولیدی در سطح کشور به عنوان دومین تولیدکننده صنعت پتروشیمی و در جهان به عنوان اولین مصرف کننده گاز ترش از ویژگی های قابل توجه آن است.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.