هنر در ایران

این تحقیق با فرمت ورد ، قابل ویرایش ، در 120 صفحه تهیه شده استقدیمی ترین نقاشی ها در دنیا که متعلق به حدود 32000 هزار سال قبل می باشد، در گروته شاوه فرانسه قرار دارد این نقاشی ها که با استفاده از افرای قرمز و رنگ دانه سیاه حکاکی و رنگ شده اند، تصاویری از اسب ها ، کرگدن ها، شیرها، بوفالوها و ماموت ها را نشان می دهند
دسته بندی هنر
بازدید ها 2
فرمت فایل doc
حجم فایل 1394 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 120
هنر در ایران

فروشنده فایل

کد کاربری 3413
کاربر

هنر در ایران


فهرست مطالب :

عنوان : صفحه :

بخش اول : هنرهای دستی

فصل اول : نقاشی

ـ تعریف نقاشی 1

ـ تاریخ نقاشی 1

ـ درباره رنگ 2

ـ تکنیکهای نقاشی 3

ـ حلالهای رنگ 4

ـ سبک های معروف نقاشی 4

ـ اصطلاحات معمول نقاشی 5

فصل دوم : خوشنویسی

ـ خط و خوشنویسی 6

ـ خط کوفی 8

ـ کوفی بنایی (معقلی) 9

ـ خط محقق 10

ـ خط ثلث و نسخ 11

ـ خط تعلیق و دیوانی 12

ـ خط رقعه 15

ـ خط نستعلیق 15

ـ ارزشهای بصری خط کوفی 16

ـ ارزشهای بصری خط ثلث و نسخ 16

ـ ارزشهای بصری خط نستعلیق 16

ـ ارزشهای بصری خط شکسته نستعلیق 16

فصل سوم : تذهیب

ـ تعریف تذهیب 17

ـ مکتبهای تذهیب 17

ـ پیشینه تذهیب 18

ـ چگونگی انجام یک اثر تذهیب 19

ـ ابزارهای تذهیب 20

ـ واژگان تذهیب 23

فصل چهارم : مینیاتور

ـ مینیاتور و طراحی آن 28

ـ روشهای مختلف طراحی مینیاتور 30

ـ طراحی رنگی 30

ـ بدون رنگ 31

ـ طراحی سفید قلم 31

ـ سیری در مینیاتور ایران 31

ـ گفتگو با استاد حسن تقوی ( هنرمند مینیاتور نا شنوا ) 33

بخش دوم : صنایع دستی

فصل اول : فرش ایران

ـ فرش ایران و چگونگی طبقه بندی آن 35

ـ طرح های آثار باستانی و ابنیه اسلامی 36

ـ طرح های شاه عباسی 36

ـ طرح های اسلیمی 36

ـ طرح های اقتباسی 36

ـ طرح های افشان 37

ـ طرح های واگیره ای ( بندی ) 37

ـ طرح های بته ای ( بته جقه ) 37

ـ طرح های درختی 37

ـ طرح های ترکمن 38

ـ طرح ها ی شکا رگاهی 38

ـ تلفیقی گل فرنگ ، تلفیقی هندسی و ... 38

ـ نقوش گلستان 44

ـ نقوش لچک و ترنج 46

فصل دوم : سفالگر ی

ـ مقدمه 48

ـ چکیده 49

ـ تقسیم سفال با کفش کنده 49

ـ نقوش سفال در ادوار اسلامی 50

ـ فن و هنر سفالگری 50

ـ مهمترین تکنیکهای تزئین ظروف در نیشابور 52

ـ سفال با پوشش گلی 53

ـ سفالینه یا نقوش رنگارنگ 53

ـ سفالینه با تزئین زرین فام 53

ـ سفالینه با کفش کنده 53

ـ سفالینه یا لعاب یک رنگ 54

ـ کلیاتی درباره سفال اسلامی 54

ـ سفال گبری 55

ـ سفال سلجوقی 56

ـ سفال مینائی ایران 56

ـ سفال دوره عثمانی 56

ـ سفال دوره صفویه ایران 57

ـ هنر سفالگری و بررسی نقوش آن در ادوار اسلامی 57

- بررسی نقوش انسانی با توجه به جهان بینی عرفانی 57

ـ بررسی نقوش انسانی مرتبط با مراسم ماه محرم 58

ـ بررسی نقوش انسانی و ارتباط آن با ادبیات 58

ـ بررسی نقوش انسانی و ارتباط آن با مفاهیم نجومی 58

ـ جام با گلابه ی سفالگری 61

ـ کوزه 62

فصل سوم : نگار گری

ـ تعریف نگار گری 64

ـ تذهیب 64

ـ تشعیر 65

ـ ابزار و مواد اولیه 65

ـ قلم مو 65

ـ رنگها 66

ـ رنگهای گیاهی 66

ـ رنگهای معدنی 66

ـ رنگهای شیمیایی 66

ـ رنگ گذاری 66

ـ رنگهای جسمی 66

ـ رنگهای روحی 66

ـ بست 67

ـ مراحل کار 67

ـ کارگاه نگار گری سازمان میراث فرهنگی کشور 67

فصل چهارم : معرق

ـ معرق 69

ـ معرق زمینه رنگ 69

ـ معرق زمینه پازلی 69

ـ معرق زمینه آجری 69

ـ نازک بری در معرق 69

ـ معرق منبت 69

ـ ابزار کار در معرق 70

ـ مواد اولیه 70

ـ مراحل اجرای یک طرح معرق 70

ـ مختصری از کارگاه منبت و معرق 71

فصل پنجم : خاتم کاری

ـ تعریف خاتم کاری 72

ـ تا ریخچه ی خاتم کاری 72

ـ آثار و نمونه های تاریخی 72

ـ خاتم کاری در ادبیات 73

ـ آشنایی با هنر خاتم کاری 74

ـ تعریف خاتم 74

- قدیمی ترین آثار هنری خاتم کاری شده با قی مانده 74

ـ مواد اولیه در ساخت خاتم 75

ـ وسایل و ابزار کار در هنر خاتم سازی 75

ـ مراحل تولید خاتم 75

ـ خصوصیات یک خاتم و محصول مرغوب و هنری 76

فصل پنجم: قلم زنی

ـ تاریخچه 78

ـ وسایل و ابزار قلم زنی 79

ـ روش کار 80

ـ شیوه های قلم زنی 80

ـ کارگاه قلم زنی سازمان میراث فرهنگی 81

بخش سوم : رشته های دانشگاهی

فصل اول : رشته ها

رشته نقاشی 82

ـ مقدمه 82

ـ دروس اختیاری 82

ـ‌ سطوح رشته 83

ـ‌ درس های رشته 83

ـ صنعت و بازار کار 84

رشته هنر های تجسمی 84

ـ مقدمه 84

ـ نحوه آموختن 85

ـ سطوح رشته 85

ـ درس های رشته 85

ـ صنعت و بازار کار 88

رشته صنایع دستی 89

ـ مقدمه 89

ـ سطوح رشته 89

ـ درس های رشته 90

ـ صنعت و بازار کار 91

فصل دوم : دانشکده هنر نیشابور

ـ تاریخچه 92

ـ فضاهای آموزشی دانشکده 92

ـ دوره ها ی آزاد 93

ـ رؤسای دانشکده هنر از بدو تأسیس 94

ـ معاونان دانشکده از سال 78 تا کنون 94

ـ مدیران گروههای آموزشی دانشکده از سال 78 تا کنون 94

نتیجه گیری 95

منابع 96

مقدمه :

هنر نزد ایرانیان است و بس

هنر یکی از نیازهای اساسی زندگی انسان است ، متمایزترین شکل فعالیت اجتماعی که به طور قطع در پیدایش و تکامل شخصیت و بهبود و پالایش روان وی سهم بسزایی داشته است زایشی مطلقاً شاق و طاقت فرسا و رنج آور که مولودی شادی آور الهام بخش ، اقناع کننده و سرشار از زیبایی پدید می آورد . اشتیاق انسان به هنر عمیق و ریشه دار است و از ماقبل تاریخ تاکنون نمایان و شهود آنچه از بشر اولیه می دانیم مطالعه هنر دوستی اوست و انسان محصور در اندیشه بقاء ، معیشت ، هراسها ، شکستها و ... از زیبایی و گویایی هنر بوجود می آمده واز طریق آن اندیشه ها و عواطفی که در ذهن داشته متجلی می ساخته است ، او با افزودن خطوط و پیچ و خم های اضافه بار ابزار کار و زندگی اش علاوه بر سودمندی به زیبایی ، در جهت خط و چشم و روانش می اندیشیده .

هنر جلوه ی انسانیت انسان است ، یک حقیقت متعالی و پاسخ گوی نیاز های انسان ، همچون کمال جویی ، معنویت طلبی ، احراز و اعلام هویت ودر مراتب پایین تر تبعیت ، تقلید ، تحصیل، رفاه مادی و پر کردن اوقات فراقت .

آثار هنری جلوه گاه ذات شاعرانه و تفکر و کار انسانی هستند و از این رو نفوذ تعال بخش فوق العاده ی نیرومندی بر انسان و جامعه اعمال می کنند .

نقاشی

نقاشی عمل بکار بردن رنگ دانه محلول در یک رقیق کننده و یک عامل چسپاننده یک چسب بر روی یک سطح نگهدارنده مانند کاغذ ، بوم یا دیوار است. این کار توسط یک نقاش انجام می شود. این واژه بخصوص زمانی به کار می رود که این کار حرفه شخص مورد نظر باشد. قدمت نقاشی در بین انسانها ، شش برابر قدمت استفاده از زبان نوشتاری است.

در قیاس با نقاشی ، طراحی ، سلسله عملیات ایجاد یک سری اثر و نشانه با استفاده از فشار آوردن یا حرکت ابزاری بر روی یک سطح است.

یک روش قابل اجرا برای تزئین دیوارهای یک اتاق با استفاده از نقاشی در ساختار جزئیات کار موجود است.

این مقاله بیشتر درباره نقاشی وری سطوح به دلایل و اهداف هنری است . نقاشی از نظر بسیاری افراد، در زمره مهمترین شکلهای هنر قرار دارد.

نوع فایل:word

سایز:1.36 MB

تعداد صفحه:120


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.